Projekt edukacyjny
Wdrożenie podstawy programowej - Projekt w gimnazjum
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego
Z dniem 1 września 2010 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 156, poz.1046).
Na jego mocy na uczniów klas I i II gimnazjum nałożono obowiązek realizacji projektu edukacyjnego, który został zdefiniowany jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści. Projekt edukacyjny obejmuje następujące działania, które ma realizować zespół uczniów pod opieką nauczyciela:
- wybranie tematu projektu edukacyjnego;
- określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
- wykonanie zaplanowanych działań;
- publiczne przedstawienie rezultatów.
Udział ucznia w pracach projektowych będzie miał wpływ na ocenę zachowania, a informacja o tym udziale oraz temat projektu będą wpisane na świadectwie ukończenia szkoły. W szczególnie uzasadnionych wypadkach dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z tego obowiązku - wówczas na świadectwie w miejscu przeznaczonym na wpisanie tematu projektu znajdzie się wpis: „zwolniona” albo „zwolniony”.
Zapisy rozporządzenia w sprawie oceniania nakładają na gimnazja obowiązek stworzenia uczniom warunków do wykonania projektów edukacyjnych, w szczególności:
- uwzględnienia w kryteriach oceny zachowania ucznia, zawartych w ocenianiu wewnątrzszkolnym, udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego;
- określenia przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną szczegółowych warunków realizacji projektu edukacyjnego;
- poinformowania przez wychowawcę uczniów i ich rodziców - na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny - o warunkach jego realizacji.
W roku szkolnym 2010/11 gimnazja mają obowiązek do 30 listopada 2010 roku:
- znowelizować statuty w części dotyczącej zasad oceniania zachowania,
- poinformować uczniów i rodziców o ustalonych w szkole warunkach realizacji projektu edukacyjnego (o ile będzie on realizowany w tym roku szkolnym).
Informacje i poradniki:
Raport MEN
Informacja o wynikach monitorowania wdrażania podstawy programowej... (4320)
Data dodania: 2010-11-30 [pdf. 0.3 MB]
Data dodania: 2010-11-30 [pdf. 0.3 MB]
Materiały wypracowane podczas spotkań warsztatowych:
Projekt edukacyjny w prawie oświatowym (14325)
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.3 MB]
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.3 MB]
Projekt jako metoda (11636)
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 1.9 MB]
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 1.9 MB]
Scenariusz warsztatów (9247)
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.4 MB]
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.4 MB]
Materiały z warsztatów (14645)
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.1 MB]
Data dodania: 2010-10-25 [pdf. 0.1 MB]
Zestaw publikacji:
Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów. (18866)
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 1.5 MB]
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 1.5 MB]
Jak organizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i opiekunów projektów. (18139)
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 1.6 MB]
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 1.6 MB]
Narzędzia TIK a projekt gimnazjalny (12357)
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 0.6 MB]
źródło: http://www.ore.edu.pl/
Data dodania: 2010-10-18 [pdf. 0.6 MB]
źródło: http://www.ore.edu.pl/